Gjennom hele valgkampen i 2013 har de ulike partiene og partilederne stått på for å få flest stemmer. De har brukt ulike medier for å fremme deres politikk, og mange har blant annet valgt å opprette Facebook-sider. Innholdet på sidene er veldig variert. Partiene og partilederne har valgt å fremme politikken på mange ulike måter, blant annet ved korte, enkle innlegg og lange, seriøse innlegg. På hvilken måte appellerer Arbeiderpartiet og Jens Stoltenberg til Facebook-brukerne?
Foto: Alf Robert Sommerbakk, Haugesunds Avis |
For det første er det tydelig at Arbeiderpartiet og Jens
Stoltenberg spiller mye på patos for å nå frem til velgerne. På deres
Facebook-sider finner vi flere innlegg med diverse humoristiske innlegg. Et
eksempel på dette er ett innlegg fra Stoltenberg etter en artikkel i VG. I
artikkelen i VG står det om Jonas Gahr Støre som leker gjemsel med noen barn, og
han er avbildet i en rød jakke, bak et tre[1].
Etter denne artikkelen legger Jens Stoltenberg ut et bilde av ham selv bak et
tre, i en mørk genser, med teksten; «Neste gang må du ikke ha på deg rød jakke,
Jonas Gahr Støre!»[2].
Dette er et klart eksempel på at Jens Stoltenberg spiller på patos, ved å
appellere til Facebook-brukerne gjennom å bruke humor.
Kilde: facebook.com/jensstoltenberg |
For det andre inneholder Arbeiderpartiets og Jens
Stoltenbergs Facebook-sider innlegg som gjør at man blir nokså personlig kjent med
politikerne, noe som kan være en god måte å appellere til Facebook-brukerne. Som
de fleste vet, handler Facebook for det meste om det personlige. En trykker "liker" på sider man er interessert i, legger ut personlige bilder eller skriver innlegg om hva som skjer i livet sitt. Jens Stoltenberg la blant annet ut bilder
av ham og kona på valgdagen med teksten; «I dag har jeg og Ingrid stemt. Jeg
håper du bruker stemmeretten og stemmer Arbeiderpartiet»[3].
I dette eksempelet ser vi at Stoltenberg klarer å bruke det personlige til å
fremme politikken. Ved at Arbeiderpartiet og Jens Stoltenberg bruker metoder
slik at vi blir mer personlig kjent med politikerne på deres Facebook-sider,
gjør at det virker som om de forstår konseptet «Facebook», noe som kan gjøre at
Facebook-brukerne får lyst til å følge eller "like" sidene.
Kilde: facebook.com/arbeiderpartiet |
For det tredje formidler Arbeiderpartiet og Jens Stoltenberg
sin politikk på en veldig enkel måte på Facebook. Blant annet med korte
innlegg som er enkle og kjappe å lese. De bruker også bilder for å fremme deres
syn, med for eksempel to enkle sitat: ett med Høyres synspunkt på saken, og ett
med Arbeiderpartiets synpunkt, med teksten: «Hva er viktigst i en urolig tid?»[4].
Måten som Arbeiderpartiet og Jens Stoltenberg bruker, med korte innlegg
og variasjon, kan gjøre at Facebook–brukerne kjapt kan få med seg hva partiet
står for, og ved illustrasjoner og lignende, gjøre det mer interessant for leserne.
Ovind, Jan. 2013. "Se, Jonas leker gjemsel!". VG Nett. URL: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2013/artikkel.php?artid=10112676
2013. "Partienes sosiale high-score". VALG-2013. URL: http://www.valg-2013.no/
Bilder:
08.09.2013. "Stem Arbeiderpartiet". URL: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151654513718581&set=a.10151654513198581.1073741850.21646763580&type=3&theater
2013. "Hva er viktigst i en urolig tid?". URL: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151642328178581&set=a.60141488580.71873.21646763580&type=1&permPage=1
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar